آنسوی سال ۲۰۱۲ : چرا جهان پایان نمی یابد ؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 14
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 1512
بازدید کل : 72492
تعداد مطالب : 206
تعداد نظرات : 183
تعداد آنلاین : 1

تماس با ما

آمار مطالب

:: کل مطالب : 206
:: کل نظرات : 183

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 2
:: باردید دیروز : 14
:: بازدید هفته : 2
:: بازدید ماه : 1512
:: بازدید سال : 3219
:: بازدید کلی : 72492

RSS

Powered By
loxblog.Com

آنسوی سال ۲۰۱۲ : چرا جهان پایان نمی یابد ؟
سه شنبه 28 آذر 1391 ساعت 19:44 | بازدید : 1303 | نوشته ‌شده به دست علی | ( نظرات )

 

 

 

 

 همانطور که ما می دانیم ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ پایان جهان نخواهد بود و بدین ترتیب سال تحویل زمستانی دیگری در پیش رو خواهد بود.

در مقایسه با دیگر اعتقادات رایج بیرونی، ادعاهای پیرامون پایان دنیا زمانی به سرعت اثر خود را از دست می دادند که ما هر چه بیشتر به این سال نزدیک می شدیم.

در مطالب زیر دانشمندان سازمان ملی هوانوردی و فضانوردی آمریکا، ناسا، به برخی پرسش ها ی  پیرامون موضوع ۲۰۱۲ پاسخ می دهند:

سوال: آیا در سال ۲۰۱۲ زمین با تهدیداتی مواجه می شود؟ بسیاری از وبسایت های اینترنتی می گویند که ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ پایان دنیا خواهد بود.

 پاسخ: سال ۲۰۱۲پایان دنیا نخواهد بود. سیاره ما در مدتی بیش از ۴ میلیارد سال است که به خوبی پابرجا مانده و دانشمندانی معتبر از سراسر جهان این موضوع را تصدیق کرده اند که در این سال ما با هیچ تهدیدی مواجه نخواهیم شد.

سوال: منشا این پیش بینی که دنیا در سال ۲۰۱۲ پایان خواهد یافت چیست؟

پاسخ: داستان از این قرار است که سومری ها ادعا کردند که سیاره فرضی کشف شده توسط آنهابه نام نیبیرو، در حد یک برخورد به زمین نزدیک می شود. این فاجعه در ابتدا در ماه می سال ۲۰۰۳ پیش بینی شد، اما وقتی اتفاقی در آن سال رخ نداد، تاریخ روز رستاخیز به دسامبر سال ۲۰۱۲ تغییر یافت و متناسب با تقویم یکی از آخرین اقوام باستانی مایا برنامه ریزی شد که همزمان با سال تحویل زمستانی در ۲۰۱۲ قرار گرفت. از این رو ۲۱ دسامبر سال ۲۰۱۲ به عنوان روز رستاخیز پیش بینی شده.

سوال: آیا تقویم مایاها در دسامبر ۲۰۱۲ پایان می یابد؟

پاسخ: همانجوری که تقویم روی دیوار آشپزخانه منزلتان فقط تا پایان ۳۱ دسامبر وجود دارد، تقویم مایاها نیز تا ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ وجود دارد. این تاریخ، پایان شمارش مدت تقویم در این قوم است. همانطوری که تقویم شما در اول ژانویه دوباره شروع می شود، برای مایاها نیز از روز ۲۱ دسامبر به بعد تقویم جدیدی شروع می شود.

سوال: آیا ناسا “تاریکی کاملی” را در روزهای ۲۳ تا ۲۵ دسامبر برای زمین پیش بینی کرده است؟

پاسخ: در حقیقت نه. نتنها ناسا بلکه دیگر سازمانهای علمی نیز اینچنین تاریکی را پیش بینی نکرده اند

برخی گزارشات غلط در این باره ادعا کرده اند که یک نوع صف بندی یا هم ردیفی در بین سیارات در جهان چنین تاریکی را به وجود خواهد آورد. چنین هم ردیفی وجود نخواهد داشت (سوال بعد را ببینید). برخی تفاسیر از این شایعه، پیغام اضطراری مربوط به آمادگی برای مواجه با این تهدید را از سوی مقام ارشد ناسا، چارلز بولدن، ذکر کرده اند. این پیغامی ساده بوده که در آن از مردم خواسته شده بود که برای مواقع اضطراری آمادگی لازم را داشته باشند، همچنین این پیغام به عنوان بخشی از عملیات گسترده آمادگی دولت نیز به ثبت رسیده و در آن حرفی از تاریکی به میان نیامده.

سوال: آیا هم ردیفی سیارات اثری بر روی کره زمین دارد؟

پاسخ: در طی چند دهه آینده هیچ هم ردیفی یا هم ترازی سیاره ای وجود نخواهد داشت، حتی اگر چنین موضوعی اتفاق بیفتد اثراتش بر روی زمین قابل چشم پوشی است. به طور مثال یک چنین موضوعی در سال ۱۹۶۲ اتفاق افتاد و همچنین در طول سالهای ۱۹۸۲ و ۲۰۰۰ نیز شاهد این رخداد بودیم. در هر ماه دسامبر با تقریب مرکزی کهکشان راه شیری، خورشید و زمین نیز با هم هم ردیفی دارند و این موضوع به طور کلی رخدادی است که هر ساله اتفاق می افتد بدون اینکه نتایج و آثاری داشته باشد.

سوال: آیا سیاره یا کوتوله قهوه ای به نام نیبیرو یا سیاره ایکس یا ایریسی وجود دارند که نزد یک شد نشان به زمین تبعات جبران ناپذیر و تخریب گسترده ای را در پی داشته باشد؟

پاسخ: نیبیرو یا دیگر داستانها درباره سیارات نافرمان و سرکش شوخی بیش نیستند و هیچ پایه عقلی و واقعی برای اثبات آنها وجود ندارد. اگر نیبیرو یا سیاره ای مثل ایکس وجود خارجی داشتند و در سال ۲۰۱۲ تهدیدی برای زمین به حساب می آمدند، ستاره شناسان حداقل در طی دهه گذشته به این موضوع بر می خوردند و نیز باید تا به حال این سیارات با چشم غیر مسلح قابل مشاهده می بودند. مشخصا چنین چیزی وجود ندارد. ایریس وجود دارد، اما سیاره ای کوتوله به مانند پلوتون است که در بیرون از منظومه شمسی باقی خواهد ماند؛ نزدیک ترین فاصله ای که می تواند با زمین ایجاد کند  چیزی در حدود چهار میلیارد مایل است.

سوال: نظریه تغییر قطبیت چیست؟ آیا درست است که پوسته زمین چرخش ۱۸۰ درجه ای به دور هسته در قالب زمانی روزانه یا ساعتی دارد؟

پاسخ: برگشت پذیری در چرخش زمین امری غیر ممکن است. حرکت های کند در برخی قاره ها نظیر قطب جنوب وجود دارند که علت آن نیز نزدیکی قطب جنوب به خط استوا است که به صدها میلیون سال پیش برمی گردد و هیچ ارتباطی با قضیه برگشت پذیری چرخش قطبی ندارد. بسیاری از این وبسایت های دروغگو، سعی می کنند با نشر این اکاذیب طعمه ها را به سوی خود جلب کرده وافکار مردم را خط دهی کنند و بیشتر بازدیدکنندگان از این سایت ها نیز افرادی زودباور هستند. آنها ادعا می کنند که بین چرخش و مغناطیس قطبی زمین ارتباطی وجود دارد که تغییر بی قاعده ای را صورت می دهد، برگشت پذیری مغناطیسی اتفاقی است که هر چهار صد هزار سال رخ می دهد و تا آنجایی که ما می دانیم، چنین برگشت پذیری مغناطیسی نمی تواند سبب آسیب و مشکلی بر حیات روی زمین باشد. دانشمندان معتقدند که بعید است در چند هزاره آینده چنین برگشت پذیری مغناطیسی رخ دهد.

سوال: آیا قرار است زمین در سال ۲۰۱۲ توسط شهاب سنگی تهدید شود؟

پاسخ: زمین همواره با خطر برخورد ستاره های دنباله دار و سیارک ها روبه رو بوده است ولی با این وجود برخوردهای بزرگ نادر هستند. آخرین برخورد هولناک در حدود ۶۵ میلیون سال پیش رخ داد و به حیات دایناسورها بر روی زمین خاتمه داد. امروزه ستاره شناسان ناسا مشغول بررسی یک تحقیق به نام ” نگهبان یا گارد فضایی ” هستند که سعی می شود به وسیله آن اجرام آسمانی بزرگ مثل سیارک ها قبل از اثابت به زمین شناسایی شوند. آنچه که تا کنون به وسیله ما مشخص شده این است که از زمانی که برخورد سیارکها سبب انقراض دایناسورها شدند دیگر تهدید خاصی شامل زمین نمی شود تمام این موارد و کشفیات روزانه انجام شده و برای نمایش عموم در این وبسایت قرار می گیرند:

   ، بنابراین خودتان با مراجعه به این وبسایت NASA Near-Earth Object Program Office website

خواهید فهمید که هیچ چیز از این برخورد در سال ۲۰۱۲ پیش بینی نشده است.

سوال: احساس دانشمندان ناسا درباره ادعای پایان دنیا در سال ۲۰۱۲ چگونه است؟

پاسخ: برای هرگونه ادعا درباره تغییرات فاجعه بار یا دراماتیک در سال  ۲۰۱۲ ، می پرسند علم کجاست؟ سند یا مدرک کجاست؟ در واقع چیزی وجود ندارد و برای همه این ادعا های بی اساس خواه در کتابها، فیلمها، مستند ها و یا حتی محیط اینترنت، ما نمی توانیم این واقعیت ساده را تغییر دهیم. هیچ سند یا گواه معتبری از این ادعا ها که در دسامبر ۲۰۱۲ اتفاقات غیر معمول یا عجیبی رخ دهد وجود ندارد.

سوال: آیا خطری از جانب طوفان های خورشیدی در سال ۲۰۱۲ زمین را تهدید می کند؟

پاسخ: فعالیت خورشیدی چرخه ای منظم دارد، که به طور تقریبی  هر ۱۱ سال دارای حداکثرهایی می باشد. درنزدیکی این نقطه اوج از فعالیت ها، شراره های خورشیدی می توانند وقفه ای در ارتباطات ماهواره ها ایجاد کنند، اگرچه مهندسان در تلاشند تا قطعات الکترونیکی بسازند که در برابر طوفان های خورشیدی مقاوم باشند. اما خطر خاصی از این موضوع در سال ۲۰۱۲احساس نمی شود. اوج فعالیت های خورشیدی بعدی در چهارچوب زمانی بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ اتفاق خواهد افتاد که پیش بینی ها حاکی از این است که چرخه خورشیدی معمولی خواهد بود که با دیگر چرخه ها در طول تاریخ تفاوتی نخواهد داشت.

منبع:  ناسا   | مترجم : علی نصراله تبار میری

 

 

 

 

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: